top of page

Vedtekter

​

  1. NAVN OG FORMÅL

​

  • 1.1 Oslo Tekniker Samfund (OTS) er en frivillig studentorganisasjon som representerer studentene på teknologiinstituttene ved fakultet for Teknologi, Kunst og Design (TKD). OTS organiserer velferdstilbud og arrangementer for å fremme studiehverdagen, samt driften av Studentrådet. Organisasjonen er partipolitisk og religiøst nøytrale.

​

  • 1.2 OTS har som oppgave å fremme kontakten mellom studenter, næringsliv, universiteter og høgskoler, samt skape relasjoner og et godt miljø gjennom sportslige, kulturelle og sosiale tilbud.

​

​

  2. MEDLEMMER

​

  • 2.1 Alle studenter på teknologiinstituttene ved fakultet TKD på OsloMet er medlemmer av OTS. Dette innebærer de tre instituttene industriell utvikling (MEK), informasjonsteknologi, samt bygg og energiteknikk.

​

​

  3. ADMINISTRASJON

​

  • 3.1 Styret i OTS, Hovedstyret, består av leder, nestleder, økonomiansvarlig, sekretær, informasjonsansvarlig, ND-leder næringslivsansvarlig og arrangementansvarlig.

​

  • 3.2 Hovedstyret velges ved elektronisk spørreskjema og sitter ett år fra generalforsamlingen.

​

  • 3.3 Hovedstyret plikter å informere alle sine medlemmer om vedtektene, samt gjøre dem tilgjengelige.

​

 4. TILLITSVALGTE

​

  • 4.1 Det skal velges minimum en tillitsvalgt med vara på hver linje i hvert klassetrinn i begynnelsen av hvert første skoleår. Studentstyret skal sørge for at valget blir foretatt i alle klasser.

​

  • 4.2 Funksjonstiden for en tillitsvalgt er 1. år. Den tillitsvalgte sørger i begynnelsen av hvert skoleår for at klassen har en tillitsvalgt, enten ved at vedkommende, med klassens godkjennelse, fortsetter i stillingen, eller at det foretas nyvalg i klassen.

​

  • 4.3 Den tillitsvalgte har ansvaret for at klassen er representert i Studentrådet. Unnlater en representant å møte i flere en to Studentrådsmøter vil ikke attest bli utskrevet.

​

  • 4.4 Den tillitsvalgte har ansvaret for at informasjon de får fra undervisningspersonalet, laboratoriepersonalet, administrasjonen og på studentrådsmøtene, blir formidlet til klassen på en fornuftig måte. Dersom dette ikke blir overholdt, vil ikke attest bli utskrevet.

​

  • 4.5 Blir en tillitsvalgt valgt inn i Studentstyret må avtroppende klassekontakt sørge for valg av ny tillitsvalgt. Den tillitsvalgte plikter å informere administrasjonen og Studentstyret om valget.

​

  5. GENERALFORSAMLING

​

  • 5.1 Generalforsamlingen er allmøte hvor alle studentene har møte-, tale- og stemmerett.

​

  • 5.2 Generalforsamlingen er for Samfundet den bestemmende myndighet og fastsetter retningslinjene for dets virksomhet.

​

  • 5.3 Ordinær Generalforsamling holdes ved årskiftet.

​

  • 5.4 Generalforsamlingen forberedes og ledes av Studentstyret.

​

  • 5.5 Forslag til lovendring skal være Studentstyret i hende minst 7 dager før Generalforsamlingen, og bekjentgjøres for alle studentene på en fornuftig måte.

​

  • 5.6 Lovendringer avgjøres med 2/3 flertall av Generalforsamlingen.

​

  • 5.7 Generalforsamlingen innkalles med minst tre ukes varsel, og er beslutningsdyktig uansett fremmøte. Innkallingen skal nå alle studentene.

​

  6. EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

​

  • 6.1 Ekstraordinær Generalforsamling innkalles:

    • Når Studentstyret ønsker det.

    • Når 5% studenter skriftlig forlanger det.

​

  • 6.2 Kravet om ekstraordinær Generalforsamling rettes til Studentstyret.

​

  • 6.3 Ekstraordinær Generalforsamling innkalles en uke før.

​

  • 6.4 Ekstraordinære generalforsamlinger forberedes og ledes av Studentstyret.

​

  • 6.5 Ekstraordinær Generalforsamling kan bare behandle den eller de saker som kravet om generalforsamling krever og som er kunngjort i innkallelsen.

​

  7. NOMINASJON

​

  • 7.1 Alle studenter er valgbare til Studentstyret.

​

  • 7.1.1 Med unntak av studenter som går forkurs, planlegger utveksling, eller avslutte sin utdanning på teknologiinstituttene ved TKD før perioden for vervet utløper.

​

  • 7.2 Det velges to representanter pluss vara til hvert av Instituttrådene før semesterslutt. Representanter må studere ved det aktuelle institutt og skal møte i Studentrådet. Det bør velges representanter av begge kjønn for hvert av rådene.

​

  • 7.3 Valgforsamling for §7.2 er Studentrådet.

​

  • 7.4 Klasserepresentanter i Studentrådet kan ikke sitte i Studentstyret.

​

  • 7.5 En kandidat kan innstilles til flere tillitsverv.

​

  • 7.6 En student kan nekte nominasjon.

​

  • 7.7 En student kan kun inneha et verv i Studentstyret.

​

  8. VALG

​

  • 8.1 Søkere til verv som leder og nestleder blir det gjennomført først valg i form av votering, deretter intervju med de to høyst voterte kandidatene.

​

  • 8.2 Ved like mange stemmer på verv, skal det innkalles til intervju mellom kandidatene som har søkt en stilling og fått like mange stemmer.

​

  • 8.3 Enhver innehaver av tillitsverv i OTS plikter å skjøtte dette inntil nytt valg har funnet sted. Personen skal trekke seg tilbake dersom vedkommende har fått mistillitsvotum av den gruppen som har stemmerett på dens verv.

​

  9. DISIPLINÆRFORSEELSER OG STRAFFER

​

  • 9.1 En student eller en gruppe studenter som ved sin oppførsel har skadet Samfundets interesser, kan for en tid nektes adgang til Samfundets arrangementer. En slik beslutning kan kun tas av Studentstyret. Før en slik avgjørelse treffes, skal det være mulig for studenten / gruppen å avgi forklaring.

​

  10. STUDENTRÅDET

​

  • 10.1 Studentrådet er studentenes øverste organ for teknologiinstituttene. Studentrådet består av en representant fra hver klasse, studentrepresentantene i Instituttrådene og Studentstyret.

​

  • 10.2 De tillitsvalgte har møteplikt og tale-, stemme- og forslagsrett i Studentrådet.

​

  • 10.3 Studentrepresentantene i Instituttrådene har møte-, tale- og forslagsrett.

​

  • 10.4 Møte i Studentrådet skal holdes, så godt det lar seg gjøre, siste tirsdag i måneden, det skal imidlertid ikke gå mer er enn 4 uker mellom hvert møte.

​

  • 10.5 Studentstyret forbereder saker, setter opp saksliste og innkaller til møte.

​

  • 10.6 Møteinnkalling med sakliste sendes på mail til de tillitsvalgte minst 5 skoledager før møtet.

​

  • 10.7 Sakspapirene skal inneholde nødvendig bakgrunnsmateriale og begrunnet forslag til vedtak/uttalelse.

​

  • 10.8 Møtene ledes av styreleder med nestleder som bisitter.

​

  • 10.9 Studentrådet er beslutningsdyktig når det er lovlig innkalt.

​

  • 10.10 Saker vedtas ved alminnelig flertall.

​

  • 10.11 Saker fra tillitsvalgte sendes inn til styreleder via mail etter møteinnkalling og senest 24 timer før møtet avholdes.

​

  11. STUDENTSTYRET

​

  • 11.1 Hovedstyret står for den daglige driften av OTS.

​

  • 11.2 Hovedstyret skal utarbeide et budsjettforslag for OTS.

​

  • 11.3 Hovedstyret har jevnlig møter, hvor styremedlemmene plikter å møte. Hvis et styremedlem fraviker å møte på mer enn 3 møter uten svært god grunn, vil  ikke attest bli utskrevet til det aktuelle styremedlemmet.

​

  • 11.4 Hovedtyret har ikke stemmerett i Studentrådet.

​

  • 11.5 Avtroppende studentstyre forplikter seg til å gi grundig opplæring av det nye styret.

​

  • 11.6 Medlemmene i hovedstyret forplikter å levere hver sin årsberetning ved slutten av året. Lederen forplikter å samle sammen dette til en bok. Leveres til påtroppende leder.

​

  • 11.7 Møteinnkallelse: Det skal sendes møteinnkallelse til hovedstyremøte minst én uke før planlagt møte.

​

  • 11.8 Hastesaker kan fravike fra punkt 11.7.

​

  12. BOKSKAP

​

  • 12.1 Alt innhold i bokskap oppholdes på eget ansvar.

​

  • 12.2 Alle skap tilhørende OTS skal betales leie for med en gang det tas i bruk.

​

  • 12.3 Studentstyret er ansvarlig for å klippe skap ved manglende betaling innen gitt frist.

​

  • 12.4 Ved manglende betaling for skapleie, vil OTS henge opp en lapp på det berørte skapet med beskjed om at skapet vil bli klippet om 14 dager. Skapleietaker er pliktig til å gi beskjed til OTS innen denne fristen dersom betaling har funnet sted og ikke er registrert av OTS. Det er skapleietakers ansvar å sørge for at slik beskjed blir gitt innen fristen for skapklipping.

​

  • 12.4.1 OTS står ikke økonomisk ansvarlig for erstatning av ny lås dersom skap blir klippet på grunn av brudd på bestemmelsen i punkt. 12.4.

​

  • 12.4.2 Skapleietaker bærer det fulle ansvaret for eventuelle omkostninger forbundet med ny lås hvis betalingsvarsel ikke overholdes eller beskjed om betalt leie ikke er gitt innen den oppgitte fristen.

​

  • 12.5 Ved klipping av skap tar OTS vare på skapinnholdet i maks 1 måned etter skapet ble klippet. For å hente ut eget skapinnhold påløper et gebyr på kr 100. Dette gebyret må betales før innholdet utleveres til eier.

​

  • 12.6 Ved funn av ulovlige gjenstander eller rusmidler i et skap, vil OTS opprette sak i henhold til egne rutiner. Slike funn håndteres med alvor og kan føre til videre konsekvenser for skapleietaker, i tråd med OTS' reglement og gjeldende lovgivning.

​

  13. ØKONOMI

​

  • 13.1 Hovedstyret står ansvarlig for å skaffe til veie økonomiske midler.

​

  • 13.2 Hovedstyret skal søke Kulturstyret SiO om midler hvert vårsemester innen utgangen av februar og høstsemester innen utgangen av september.

​

  • 13.3 Alle undergrupper plikter å legge frem helårs beretning med godkjent regnskap og med søknad om tildeling av midler for hovedstyret hvert år, innen 15. desember.

​

  • 13.4 Hovedstyrets skriftlige budsjettforslag og regnskap skal godkjennes av generalforsamlingen.

​

  • 13.5 Studentrådet skal informeres om alle overskridelser i budsjettet.

​

  • 13.6 Hovedstyret kan velge å gi lån i stede for, eller i tillegg til støtte, til undergruppene.

​

  • 13.7 Leder og økonomiansvarlig tildeles signatur og prokura.

​

  • 13.8 Leder og økonomiansvarlig er ansvarlig for at det lages et godkjent regnskap. Dette gjøres ved slutten av året eller før sittende styre går av. Leder og økonomisjef kan bli holdt ansvarlig for mislighold av økonomien. Med godkjent regnskap henvises det til Norsk lov.

​

  • 13.9 Det skal ikke under noen omstendigheter, for Oslo Tekniker Samfunds innehavere av verv, deles ut uavklarte goder.

​

  • 13.10 Det skal være åpenhet rundt alle godtgjørelser.

​

  14. UNDERGRUPPER

​

  • 14.1 Undergruppene av OTS står for sosiale, sportslige, kulturelle og fagrelaterte aktiviteter.

​

  • 14.2 Hver undergruppe skal ha minst en leder, samt en økonomiansvarlig ved behov.

​

  • 14.3 Det er ikke mulig å stenge noen studenter ute fra undergruppene, se dog §9.1.

​

  • 14.4 Undergrupper plikter å informere OTS hovedstyre om sitt arbeid gjennom møtereferater. Hvor styret mottar planlagt og slutt regnskap.

​

  • 14.4.1 All økonomisk inntekt av undergrupper er underlagt OTS hovedstyre.

​

  • 14.5 Alle grupper plikter å føre fullstendig oversikt over inventar og utstyr de disponerer.

​

  • 14.6 Alt utstyr og inventar som gruppene kjøper inn og disponerer, tilhører Studentstyret.

​

  • 14.7 Etablering av ny undergruppe skal følge retningslinjene gitt av undergruppeansvarlig Det skal utarbeides et dokument med undergruppens formål.

​

  • 14.8 Alle utgifter over kroner 1000,- til undergruppestyret må godkjennes av OTS hovedstyre.

​

  15. UNDERGRUPPERMØTE

​

  • 15.1 Undergruppemøter innkalles og ledes av leder og nestleder i undergruppestyret. Det skal også sendes innkallelse til leder av OTS hovedstyre. Hvis leder for hovedstyret ikke møter, skal referat sendes til leder av hovedstyret OTS.

​

  • 15.2 Undergruppemøter er et koordinerende fora for undergruppene av OTS.

​

  • 15.3 Styrene i undergruppene plikter å møte i Undergruppemøtene når disse holdes. Undergruppenes leder står ansvarlig for oppmøte. Dersom en undergruppe ikke møter uten gyldig fravær vil undergruppeansvarlig kunne nekte leder av gruppen attest.

​

  16. TRIMROM 

​

  • 16.1 Trimromstyret har som ansvar å drifte trimrommet i P35. De skal overse at utstyr blir vedlikeholdt.

​

  17. OTS BANDGRUPPA

​

  • 17.1 Bandgruppa har som ansvar å drifte bandrommet i P35. De skal overse at utstyr blir vedlikeholdt, og ha kontroll over hvem som bruker rommet.

​

  18. OTS JENTEGRUPPA 

​

  • 18.1 Jentegruppa skal fungere som en sosial plattform for jentene under OTS på Oslo Storbyuniversitet - OsloMet

​

  • 18.2 Gruppen skal holde minst ett arrangement hvert semester

​

  • 18.3 Driften av undergruppen skal være i regi av èn leder og èn nestleder

​

  19. OTS HYTTEKOMITEEN

​

  • 19.1 Står for den daglige drift av OTS sin hytte. Den fører også tilsyn og kontroll med hytta og påser at reglementet blir overholdt.

​

  • 19.2 Leder av hyttekomiteen skal ha ansvar for bekreftelse av reserversjoner av hytta.

​

  20. OTS KLATREGRUPPA

​

  • 20.1 Arrangerer klatreturer og treningsopplegg for studenter ved Oslo Met-TKD.

​

  21. OTS EVENTKOMITÈ

​

  • 21.1 Har som formål å samle alle skolens studenter til sosialt samvær. Med dette menes nyttårsball, krokvelder og andre fester og tilstelninger i OTS´ regi.

​

  22. FADDERORDNINGEN OTS

​

  • 22.1 Fadderordningen skal organisere mottaket av nye studenter, med håp om å kunne lette tilpasningen til studier på høgskolenivå, samt å kunne fremme et sosialt miljø på tvers av linjer og klassetrinn.

​

  • 22.2 Studentstyrets nestleder er daglig leder i Fadderordningen OTS.

​

  • 22.3 Leder av Fadderordningen OTS tildeles signatur og prokura.

​

  23. NÆRINGSLIVSDAGENE OTS

​

  • 23.1 Hovedstyret OTS står for å arrangere de årlige Næringslivsdagene.

​

  • 23.2 Næringslivsdagenes tidligere leder har ansvar for å velge ny leder. Erfaring fra tidligere verv bør veies tungt i beslutningsprosessen.

​

  • 23.3 Leder av Næringslivsdagene OTS tildeles signatur og prokura.

​

  • 23.4 Studentstyret må godkjenne budsjettet til Næringslivsdagene OTS.

​

  • 23.5 Økonomiansvarlig og leder for Næringslivsdagene OTS skal til en hver tid orientere studentstyret om økonomien, og eventuelle endringer i budsjettet.

​

  • 23.6 Studentstyret er automatisk en del av utvalget Næringsdagene OTS.

​

  • 23.7 Leder av undergruppen Næringslivsdagene OTS har ansvar for å utnevne et utvalg med opptil 10 personer.

​

   24. ATTEST

​

  • 24.1 Det skal skrives en attest til alle som har tillitsverv i OTS. Denne skal underskrives av leder i Hovedstyret, og i enkelte tilfeller også av Dekan.

​

    25. GYLDIGHET

​

  • 25.1 Vedtektene er gyldige fra 07.03.2024

​

bottom of page